• Home
  • Stel je grenzen en bewaak ze.

Stel je grenzen en bewaak ze.

Makkelijk gezegd, maar niet altijd even makkelijk gedaan. Waar komt dat toch door? Waarom is “nee!” zeggen vaak zo moeilijk en geef je toch toe? En wat zegt dat verder over jou?

Is het angst om afgewezen te worden? Gebrek aan eigenwaarde? Ben je een pleaser? Wil je altijd aardig gevonden worden door iedereen? En hoe belangrijk is dat voor je?

Onbewust is het niet vast kunnen houden aan je persoonlijke grenzen vaak een oorzaak voor stress en een belangrijke oorzaak bij een burnout. Want, naast het feit dat je dus wel erg veel moet, bevestig je onbewust je gevoel voor onderwaardering en vergroot je je negatieve zelfbeeld. Hierdoor dreigt een neerwaartse spiraal die kan eindigen in een burnout.

Grenzen stellen is dus een belangrijk thema in het coachingstraject voor het herstel van een burnout.

Je moet dus op zoek naar een uitweg, weg uit die spiraal. Maar hoe? Door eigenwaarde. Trots. Door stap voor stap een grens te bepalen en daar aan vast te houden. Dit kan door te ervaren hoe het is om wel vast te houden aan een vooraf gestelde grens, hoe klein die grens ook is.

IMG_0090Stel: je wordt gevraagd om een paard ergens in de ruimte neer te zetten en vervolgens de opdracht om het paard met alleen je lichaamstaal op die plaats te houden. Zonder touw, zonder hulpmiddelen. Het paard begrenzen dus. Niet over jouw grenzen laten komen.

Zou je dat lukken? Hoe zou dat voor je voelen?

En wat voel je als je dat niet lukt? Wat zegt dat gevoel over jou? En wat doet de reactie van het paard met je?

Experimenteren en ervaren dus.

Wat kun je meenemen uit die ervaring naar je dagelijkse leven en wat heb je nodig om het daar ook toe te kunnen passen? Ben je in staat om de pleaser in jou de baas te zijn? Door in je dagelijkse leven deze ervaring mee te nemen en kleine grenzen te stellen waar je aan vasthoudt kun je ook daar experimenteren en kun je die spiraal doorbreken.

Ongeacht de reactie van anderen op jouw ‘nieuwe’ gedrag. Ze kunnen immers niet meer bij jou terecht, terwijl dat voorheen wel kon. Dat kan leiden tot verbazing, onbegrip en weerstand. Maar zeg nou zelf: die reacties bevestigen toch alleen maar dat je op de goede weg bent? Dat zijn immers reacties op wat je doet, niet op wie je bent.

Wat een stilstaand paard al niet teweeg kan brengen.

Tip: schrijf op hoe je in het dagelijks leven omgaat met de grenzen die je stelt. Wat was de grens? Wat gebeurde er in je toen je daaraan vast hield? Hoe reageerden anderen? En wat deed die reactie met jou?

Dit alles vormt dan weer de basis om de kleine grenzen uit te breiden naar grote, relevante, grenzen die je bewaakt. Eerst met verhoogde dijkbewaking, bewust. Later vanzelf, onbewust.

Doordat je hebt geëxperimenteerd met de effecten zul je ervaren dat deze stap al een stuk makkelijker en overzichtelijker voor je is.

Tags: , ,

Reacties (2)

Reacties zijn gesloten.

Contactformulier

Informatie

  • 084 - 872 86 46
  • info@equinity.nl
  • NL 25 KNAB 0254881505
  • BTW: NL855699164B01
  • KvK: 64513920

Aangesloten bij

  • KREAC
  • NOBCO
  • EAGALA
  • EMCC
© 2017 Equinity BV | Alle rechten voorbehouden.