Nee!

Wij (mensen) communiceren met elkaar als we een boodschap willen overbrengen, iets duidelijk willen maken of wanneer we iets van de ander verwachten. Vaak zijn we ons bewust van de woorden die we daarbij gebruiken, maar minder (of helemaal niet) bewust van de onderliggende lagen in deze communicatie. En dat terwijl die lagen nou juist zo belangrijk zijn.

Misschien herken je wel de miscommunicatie die kan ontstaan door een e-mail, sms- of whatsapp bericht.

Hoe komt dat dan?

In de manier waarop wij, mensen, communiceren zitten eigenlijk drie lagen:

  1. de inhoudelijke laag: dit is wat je wil zeggen, woordelijk. Het onderwerp.
  2. de emotionele laag: dit is de manier waarop je, non-verbaal, iets zegt en is indirect ook een uiting van hoe je je voelt tijdens communicatie
  3. de intentie-laag: wat wil je bereiken met de communicatie, je bedoeling. Deze staat ook in relatie tot de context van de communicatie.

Met andere woorden: het gaat er niet alleen om WAT je zegt, maar ook HOE je dat zegt en met welke ENERGIE. Zijn alle drie de lagen in een e-mail, sms of whattsappje aanwezig? En pas je de inhoudelijke laag daarop aan?

Voilà.

Dat komt vaak doordat de eerste laag wel aanwezig is, maar de tweede en derde is al een stuk moeilijker. Je moet de disbalans tussen die lagen die daardoor ontstaat in woorden uitdrukken, als je dat niet doet komt de boodschap anders over dan dat jij hem had bedoelt.

Ervaringsgericht leren

Wellicht ben je je niet bewust van deze drie lagen, maar herken je wel het effect daarvan. ‘Mensen begrijpen mij vaak niet‘ of ‘Nou, ze reageerden gisteren toch zo vreemd op mijn opmerking‘. Door daar bewuster van te worden kan je dat helpen om effectiever te communiceren of te voorkomen dat mensen je niet of niet goed begrijpen.

En wat werkt er dan beter dan je in de situatie te brengen waar de disbalans tussen deze drie lagen het uitgangspunt in plaats van de verborgen stoorzender is? Je zult dan op zoek moeten naar wat wel werkt om deze disbalans op te heffen.

Dus?

Juist. We zetten je in een ruimte met een paard met een eenvoudige vraag: breng het paard in beweging en krijg controle over die beweging. Met een paar beperkingen:

  • je mag het paard niet aanraken
  • de afstand tussen jou en het paard is een paar meter

Hoe ga je dan aan het paard vragen om voor jou in beweging te komen? Wat begrijpt het paard? En wat begrijp jij van wat het paard jou probeert te vertellen?

Wat heb je nodig?

Daar sta je dan: je kent de verbale taal van het paard niet. Het paard begrijpt jou ook niet, en niemand die je helpt. Je zult dus ‘communicatie’ moeten herontdekken.

De sleutel zit hem in de drie genoemde lagen en de noodzakelijke balans tussen die drie.

En zelfs als je de juiste ‘woorden’ hebt gevonden om met het paard te communiceren, maar niet in de juiste balans met de andere lagen, zal het paard (vanuit jouw perspectief) onvoorspelbaar reageren en is er geen sprake van echte controle. Er is sprake van miscommunicatie en het paard doet wat anders dan wat jij denkt gevraagd te hebben.

Maar komt dat voort uit onwil bij het paard? Of ergens anders door?

De oefening kan je enorm helpen om inzicht te krijgen in de opbouw van communicatie en het overbrengen van een, soms simpele, boodschap. En dat inzicht leidt tot bewustwording, wat weer kan leiden tot verandering of verbetering.

Ben ik wel helder in mijn communiceren? Komt mijn boodschap over? En waar komt dat door en wil ik daar verandering in?

Simpele vraag: waarom kunnen wij, mensen, Ja vaak met één woord af en willen we Nee uitgebreid toelichten? En wat doet die toelichting met de kern van de boodschap: NEE.

Immers: nee is ook een zin.

Contactformulier

Informatie

  • 084 - 872 86 46
  • info@equinity.nl
  • NL 25 KNAB 0254881505
  • BTW: NL855699164B01
  • KvK: 64513920

Aangesloten bij

  • KREAC
  • NOBCO
  • EAGALA
  • EMCC
© 2017 Equinity BV | Alle rechten voorbehouden.